středa 2. července 2014

Silhouette - razítko řezané na plotru

Je to dávno pradávno, kdy jsem si koupila v USA malý vyřezávací plotr Silhouette. Možný řezaný rozměr byl A4 a to pro mé scraptvoření stačilo. Mezitím se Silhouette zvětšila, zkrásněla a dnes už řeže i třicítkové stránky. Váhala jsem váhala a pak jsem se rozhodla, že je čas, zakoupit tu velkou pořádnou mašinu :-)  Vyvinuly se nejen plotry ale i spousta různých přídavných materiálů, takže dnes už lze vyřezat kde co. Dokonce i razítka. Návod na vyřezávání razítek na plotru jsem psala v době, kdy ještě nebyla čeština v programu Silhouette. Dnes už je práce mnohem pohodlnější, vše se dá v pohodě najít česky.
Návod je ještě z anglicky mluvící mašinky, ale značky zůstaly stejné, tak třeba někdo využije :-)





Mým oborem je papír, vyrábím bloky, přáníčka nebo scrapbooková alba a mám doma velkou zásobu razítek. Pokud bych ale chtěla razítko dle vlastního návrhu – například razítko se jménem nebo motivem, který právě teď nutně potřebuji, musela bych si jej nechat vyrobit. Nyní mám materiál v kitu a mohu si vyrobit jakékoli razítko. Samozřejmě nedocílím kvality gumových razítek, která vytisknou všechny detaily, ale pokud chci nápis, pozadí nebo siluetu, kde je důležitý obvod - kontura, mohu vyřezat cokoli.
Starter Kit obsahuje vše, co potřebujete pro razítkování, včetně razítkovací barvy a akrylátového bloku, na který razítko umístíte. Pokud šijete nebo se věnujete jiné kreativní technice, tyto pomůcky doma zřejmě nemáte.



V Kitu je CD s názorným videem, jak razítko vyřezat a také karta – bonus s deseti motivy vhodnými k vyřezání razítek, které si zdarma můžete stáhnout do své knihovny. Návod je uvedený na kartě.




Lepicí řezací podložka je menšího rozměru, proto je dobré si tento rozměr nastavit, abyste řezali správně. Použijte funkci PAGE SETTINGS - dole najdete CUTTING MAT – vyberete stamp a velikost se nastaví automaticky. Míry jsou v palcích, moje nastavení je v milimetrech, proto jsem si převedla jednotky na milimetry 1 palec je 2,54 mm, PAGE SIZE je pak 180 x 152 mm.



Důležité je také nastavit řezací plotr. Posuňte na vodící liště bílé vodící části, které vytváří přítlak na řezací podložku. Posuňte je k sobě, aby správně přidržely podložku.


 
Pro první řezání jsem si vybrala motiv ze své knihovny, rozhodla jsem se pro Paříž. Přenesla jsem si obrázek na plochu a rozhodla jsem se pro velikost obrázku 80 mm na výšku a tuto velikost jsem si upravila pomocí funkce SCALE.


  
Podložka je poměrně silně lepicí a jsou v ní malinké otvory, aby silikonový materiál dobře přilnul a přebytečný vzduch „nepřekážel“ pod nalepeným materiálem. Pokud jste pořádně přimáčkli materiál na podložku a nemáte nikde vzduchové bubliny, můžete řezat.
Pomocí funkce Cut Settings vyberte materiál, který budete řezat a to Stamp Material a automaticky se vám nastaví všechny hodnoty, jen manuálně musíte nůž vysunout na hodnotu 9.


Výsledek řezání je překvapivě dobrý, razítko je dokonale vyřezané a je připraveno k použití.


Na razítkování jsem použila razítkovací polštářek z kitu a je překvapivě dobré kvality. Je srovnatelný s jinými značkami na trhu.


Využila jsem i možnost vyrobit si pozaďové razítko. Vybrala jsem obrázek, který byl ke stažení mezi free motivy. Tento motiv je složený ze dvou částí a po přenesení na plochu je potřeba si vybrat jeden ze dvou a druhý motiv odstranit. Označte celý obrázek a vyberte funkci UNGROUP, která motiv rozdělí na části.


  Označte jen horní obrázek a pomocí funkce CUT odstraňte.

 

Zadejte si velikost obrázku pomocí funkce SCALE, pro svou potřebu jsem vybrala délku 110 mm, výška se upraví automaticky.


Dejte opět vyřezat za stejných podmínek, jako jste řezali první motiv a výsledkem bude plošné razítko, které lze použít například na pozadí.


Výsledkem řezání je razítko, které je na rozdíl od jiných silikonových – gelových razítek tenčí – přece jen plotr je omezen tloušťkou řezání, ale tisk je kvalitní a není problém ani horké embossování. Pokud si chcete vyrobit vlastní razítko, mohu Starter Kit doporučit. Překvapilo mě, jak je jednoduché si razítko vyřezat a jak je snadné jeho použití. Mám v plánu si vyrobit razítko se jménem, abych mohla razítkovat své výrobky :-) Měli byste i vy nějaký nápad na využití vlastního razítka?


                                                                        Tvoření je radost :-)

1 komentář:

  1. Super návod, vyzkoušela bych taky na své razítko, ale nevím jestli to SD dá. Jinak razítko na své projekty jsem taky řešila a vyřešila. Objednala jsem si samonamáčecí oválné a v rozměru jako mám jednu vyřezávací šablonku na BS a je to super. Můžu razítkovat a i vyřezávat.

    OdpovědětVymazat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...